Chili con carne för 7 kr per portion








4 port

500 g nötfärs
2 st gul lök
2 msk smör
1 grön paprika
1 burk krossade tomater
4 msk tomatpure
1 st köttbuljong
0,5 msk chilipeppar
2 st vitlöksklyftor
1 tsk mejram
1 burk vita böner
Lite salt och svartpeppar

Tillagning

1. Skala och hacka löken. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Bryn löken i lite matfett på svag värme. Rör ner färsen och paprikan. Bryn alltsammans några minuter.
2. Lägg i resten av ingredienserna och kryddorna utom bönorna. Var försiktig med chilipeppar om grytan inte ska bli för stark. Koka grytan livligt utan lock ca 10 minuter. Rör om ofta. När det mesta av vätskan har kokat in, häll i bönorna och smaka av med salt och peppar.
3. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera med ris, pasta.


Jag kör på min budget variant och vad jag har hemma. Istället för tomatpure kör jag på ketchup och på vita böner i tomatsås. Jag avslutar med persilja med.

Kostnad:
500 g nötfärs (29 kr/kg)
Gul lök (10 lökar 7 kr)
1 krossad tomater (3 kr)
Vita böner i tomatsås (2 kr)
Gul paprika (5kr)
Köttbuljong (50 öre)
Vitlöksklyftor (1 kr)
Ketchup,salt och peppar (50 öre)



Nu puttrar den så ljuvligt och smakar himlens. Jag har blivit en baddare på att krydda eller vad säger du älskling haha ;) Idag serveras den med ris, sen ska jag ha chili con carne till pastagratäng och tacos.



Tips! Köp alltid nötfärs på kampanjpris och i storpack. Jag köper alltid minst 2 kg för det är billigast kg pris då. Väg nötfärsen och lägg ner 400 g nötfärs i varje påse. Stek den i lite smör innan du lägger ner den för då håller den längre. Fyrst nötfärs kan nästan hålla i ett år utan den blir dålig om den är stekt före.



Kommentarer
Malin&Anton

Tack för dina fina kommentarer Lovisa! Och vilket bra recept du har lagt ut. Fortsätt kämpa på med lite olika sparknep så ska du se att pengahögen växer snabbt! :)

2011-03-15 - 12:29:10 LÄNK: http://sparamera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback