Spara.nu

I början när jag flyttade hemifrån hade jag sky höga elräkningar. Allt var så nytt och jag visste knappt något. Jisses vad jag har lärt mig på vägen om både el och försäkringar. Min kille har hjälpt mig enormt. Jag vet att jag kan få ner priset ännu mer för idag betalar jag 66,00 öre/kWh. Jag har bundit ett fast avtal i tre år och det är jag jävligt glad för elen har varit fruktansvärd dyr i vinter. Först hade jag rörligt men sen var det en sådan gullig kille på Jönköpings energi som visste verkligen vad han pratade om och jag berättade min sitaution och han hjälpte mig något enormt. Jag ska sitta ner någon dag och försöka få ner fasta avgifter. De kostar skjortan. 872.50 kr per år. Det är helt sinnes sjukt i mina ögon! Jag är inte så jätte insatt i det men jag tycker det är svin dyrt.

Jag vet att mitt gamla kylskåp eller spis är riktiga energibovar. När jag var Gävle i en månad hade jag ändå en elräkning på över 200 kr. Jag önskade att jag kunde byta ut de men är det en hyresrätt så är det ;) Jag försöker dra ner elen på att bara använda lågenergilampor samt att jag använder alltid vattenkokaren innan jag kokar upp något. Där sparar man något enormt ;)




Du kan spara mycket pengar på att vara noggrann med att stänga av prylarna i hemmet istället för att låta de stå i standby-läge. Koppla gärna in apparaterna till ett grenuttag så kan du enkelt stänga av alla på samma gång.

Bara genom att stänga av datorn istället för att ha den på standby kan spara dig 180 kr per år. Alla apparater i hemmet som inte är avstängda med strömbrytaren stjäl energi när de står i standby-läge. Du kan spara runt 500 kWh per år om du är noggrann.

Byt ut det gamla
En annan stor eltjuv är gamla maskiner. Bara genom att byta ut frysen kan du spara in ungefär 1000 kronor per år i elkostnad. Eller byt ut dina gamla glödlampor mot LED-lampor. Långsiktigt blir det många sparade tusenlappar.

Energianvändningen mellan olika TV-modeller skiljer stort. Den energisnålaste TV:n drar mindre än hälften så mycket som den mest energislukande.


Så här mycket kostar dina maskiner:

Diskmaskinen: En timme om dagen. 766,50 kronor per år.
Glödlampor: 60W, 4 timmar per dygn. 131 kronor per år.
Lågenergilampor: 9 watt, 32 kronor per år.
Kyl-äldre modell: 787,50 kronor per år.
Kyl-modern: 255 kronor per år.
Frys-gammal: 1500 kronor per år.
Frys-ny: 475 kronor per år.
Kaffebryggare: 30 minuter om dagen. 219 kronor per år.
Brödrost: 5 minuter om dagen. 50 kronor om året.
Vattenkokare: 5 minuter om dagen. 68 kronor per år.
Ugn: 3 timmar i veckan. 351 kronor per år.
TV: 24 tums plasma, 21 timmar standby och tre timmar tittande varje dag. 492 kronor per år.
Stereo: Påslagen en timme om dagen kostar 8,21 kronor per år. Standby 23 timmar/dygn 62,96 kronor per år.
Dator: Påslagen två timmar/dygn 136,88 kronor om året. Standby 22 timmar/dygn 180,68 kronor per år.

Kostnad i kronor per år med ett elpris på 1,50 kronor per kWh.

 

Källa: Spara.nu




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback