Busenkel korvgryta för 8 kr per portion.

Arla.se är en bra sida att finna billiga, snabba och goda recept.










Denna vecka tar Ica Dennis korven 10 kr st. Fynd, samt att den är smasken ;)
Därför fick det bli en storkok av en mumsig krovgryta. Jag gjorde dubbel sats.







4 port

400 g falukorv
1 st gul lök
1 tsk smör
400 g krossade tomater
1 dl mellangrädde
1 tsk salt
1 tsk peppar

Lite persilja


Gör så här:

Skär korven i strimlor. Skala och riv löken. Stek korven i smör i en stekpanna. Rör i lök, majs, tomatkross och grädde. Smaksätt med salt, peppar och lite ketchup. Låt det småkoka ett bra tag så smaken når korven. Krydda ännu mer om det behövs. Dekorera med persilja och servera till kokt ris och grönsaker.

Kryddtips! Strössel av rivet citronskal, finhackad vitlök och persilja ger det lilla extra!
Bustips! Att stansa ut falukorvshjärtan med en liten pepparkaksform är skoj för barnen. Spillet från stansningen kan du förstås också strimla ne
r.

 

Jag gjorde om receptet lite efter vad jag hade hemma. Jag la i en burk majs för att få den lite mer matig samt hällde i ketchup för att få mer smak på den. Man får prova sig fram men vad gott det blev ;) Det bästa är att man kan variera med att äta den till ris, pasta, potatis och osv. Smaklig måltid!

 

Kostnad

2 pkt dennis krov 20 kr (Ica)

Lök 2 kr (Lidl 7,90 kr kg)

800 g krossad tomater 4 kr burken (Willys)

Vispgrädde (Ta det istället för mellan grädde för det är billigare. 5 kr för det jag använde)

Salt, peppar, persilja (det har man alltid hemma 1 kr för det jag använde)

Smör (3 kr Willys)

En burk Majs  (4 kr Ica maxi Euro shopper)

Isbergssallad 1 kr (10,90 kr kg Lidl)

Gurka 1 kr (16,90 kr kg Lidl)

Tomater 1 kr (förra veckan 9,90 kr kg på Ica maxi)

Ris 1 kr ( 5 kg jasmin ris för 29,90 Willys)


Kostnaden för en portion blir 8 kr och då får du i allt du behöver från tallriksmodellen. Självklart kan du få det ännu billigare om du köper en annan korv men jag tycker om smaken av dennis korven och lite måste man lyxa till det ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback