Rotfruktsgratäng

Rotfruktsgratäng med vitlök och härliga örtkryddor är frestande och gott. Jag provade att göra denna igår och gud vad gott det blev. Jag har annars aldrig varit förtjust i rotfrukter men denna gratängen gillade jag starkt. Jag avskyr palsternackor så jag bytte ut dem mot morötter istället.




4 personer

6 potatisar, ca 500 g
2 morötter eller palsternackor
1 bit rotselleri, ca 100 g
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk örtkryddor t ex oregano, timjan
2 hackade vitlöksklyftor
2 dl riven ost gratäng
2 1/2 dl Matlagningsgrädde



Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatis och rotfrukter tunt.
Koka det i vatten i ca 5 min.
Häll av vattnet. Rör i salt, peppar, örtkryddor, vitlök och större delen av osten.
Häll allt ihop i en ugnssäker form. Häll över grädden och strö över resten av osten.
Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min.


Källa




Kostnad:
Potatisar 2 kr
Morötter + kryddor 1 kr
Rotselleri 4 kr
Matlagningsgrädde 5 kr
Vitlöksklyftor 1 kr

= 3,25 kr per portion

Rotfrukter är otroligt billigt och nyttigt. Ofta har dem rotfruktsvecka i affären. Jag tog en god köttbit till.



Kommentarer
Fraj

Åh vad jag saknar en ugn när jag ser sånt här!

2012-01-18 - 21:47:37 LÄNK: http://kombinationskristus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback