Det där med baksida att vara sjuk.

När livet sätts på prov inser man verkligen vilka som är ens riktiga vänner. Ska jag vara ärlig känner jag att jag bara har EN riktig vän. Min lillasyster sa det igår var glad att du ha en vän som Lisa och det är sant. Hon är inte bara min bästa vän utan även som en extra syster. Min familj ser henne som en extra dotter och hennes familj känns som en extra familj. Att få åka på min första resa på mycket länge med henne och hennes systrar är magiskt. Den resan ska jag unna mig själv för jag har kämpat så hårt.

Jag har inte valt att bli sjuk. Ska jag vara ärlig skäms jag att leva med detta. Folk har så mycket fördomar och det avskyr jag. Människor har så dålig allmänbildning om psykiatrin. Visste ni att detta är en av vanligaste folktidssjukodom men vi pratar inte om det. Detta gör mig så förbannad inombords att vissa tror jag är helt störd. Jag är en helt vanlig tjej men vissa saker är mycket jobbigare än vad det skulle vara för en "normal" människa. Det var starkt av fina Tyra att berätta om sina problem. Hon är så stor och många har henne som förebild. Det där med social fobi lider jag av ibland med. Jag kan bli så less på allt och alla och känner mig helt handelsförlamad. Jag hatar den känslan. Innan tog jag ditt drickande för att slappna av men jag flyr inte längre utan försöker jobba bort allt som gnager. Jag ska bli fri från ångesten.

Jag vet att jag varit det värsta och sämsta vännen man kan tänka sig de senaste fem åren. Jag har inte varit lätt att leva med. Jag vet att man inte ska skylla allt på sjukdomen men jag har varit så dålig. Jag önskade ändå att vissa fanns där och stod på sig. Att de struntade vad jag sa och insåg att jag var sjuk. Att de kom fast jag sa nej. Jag vet att man inte kan begära det för människor är inte en tankeläsare. Jag saknar vissa personer något enormt och den relationen vi hade innan jag blev sjuk. Men jag tänker inte spela glad och vara någon annan jag inte är. Jag vill ha vänner som kan acceptera mig för den jag är. Jag vet att finns fina människor där ute som finns där om jag lyfter luren och ringer. Men jag är så rädd att släppa människor för nära. Jag hatar det, därför vill jag skriva av mig här för jag vet att ni läser mig blogg. Nästa vecka ska jag bane med ut till fina Rebecca i Eksjö och höra av mig till fina Lillemor, Linda, becca, A och Karin. Det är dem tjejerna som jag vill släppa in.

Alla sjukdomar sätter ärr i själen och skapar en oro. Nu börjar jag äntligen få ett ”normal” liv. Jag lär mig något varje dag. Jag fick höra en klok sak igår. Det finns många problem men det finns hundra gånger fler möjligheter.

Den ända av mina vänner som följt med på livets hårda bergodalbana är Lisa och det är mycket tack vare min sjukdom som vi fick ett starkare band än någonsin. Hon fanns där fast jag var ett riktigt arsle och låg jämte mig i sjukhussängen. Kom och hälsade på nästan varje dag. Det kommer jag aldrig glömma. Vi har bråkat, varit världens ovänner men hon har alltid älskat mig för den jag är. Det är det som kallas sann vänskap att kunna acceptera varandras brister, glömma, gå vidare och älska varandra för dem vi är.

 

Ett av det finaste halsband som jag äger som jag har delat med min bästa vän Lisa ♥




Kommentarer
Rebecca L

Hejsan Vännen! Tänkte skriva till dig på facebook men den hade du visst inte kvar så får skriva här eftersom att min mobil är trasig så jag har en gammal tele där jag inte har ditt nummer så det är därför jag inte hört av mig det senaste, sorry för det!. Hur är allt med dig??

Hoppas det är bra med dig eller iaf bättre :) För ca en vecka sedan fick jag och Niklas veta att vi har en lägenhet och för några dagar sedan fick vi reda på att det är inflyttning redan 1a juli och mitt vikariat tar slut 29e juli så då kommer jag att flytta till Kungsbacka. Vill bara att du skulle veta det, har tänkt ringa men dels har jag inte vetat när du ska till gävle och när du är hemma därifrån o dels har jag inte ditt nr just nu och så har det vart tusen andra grejer att tänka på. Har börjat packe ner lägenheten så smått och Niklas kommer med kontraktet i helgen så nu börjar det verkligen kännas att jag ska flytta! Det är verkligen blandade känslor!! Men jag försvinner inte bara för att jag flyttar till annan ort ska du veta! :)

Ha det nu toppen och hoppas du får en super bra helg! Saknar dig vännen! Puss och Kram

2012-06-14 - 20:04:17
Lovisa

Men hej! Åh vad glad jag blir att höra ifrån dig :) Jag tog bort den för några dagar sen men om jag känner mig rätt kommer jag vara tillbaka snart haha ;) Det är ingen fara. Jag kunde ha hört mig med men jag har inte mått tip topp sen har jag också haft mycket runt omkring mig. Jag tänkte följa med i onsdags på fikan men tyvärr vart Lisa sjuk. Det hade varit så skoj. Jag hörde det och jag blev så glad för eran skull. Jag är mitt i ett flyttkaos nu med. Det är inte klokt vad mycket skit man samlar på sig. Jag ska hyra pappa och mammas hus. Jag vill inte ta allt här men jag har velat som en höna angående det men nu känns det bra. Jag har gjort pappa och mamma en tjänst och jag får ett eget boende utan massa mjölbaggar ;) Jag kommer ha ganska nära till skolan med. Jag tänkte ha en grillkväll längre fram när jag fått huset för mig själv och den vill jag så gärna att du kommer på. Jag förstår det vännen. Som tur är ligger inte Göteborg långt bort och det är en helt underbar stad. Jag ser framemot alla shoppingstunder och äventyr där. Hur stor är lägenheten och vart ligger den? Vad händer för skoj runt midsommar? Hoppas vi kan ses nästa vecka. Jag har börjat plugga nu så skolan tar rätt mycket tid men en fika ska jag allt hinna med. Om du och Lisa bestämmer något så hänger jag med annars hör jag av mig så vi kan hitta på något. Hoppas vädret bli bättre så kan vi mysa till det med en picknick. Jag saknar dig med ska du veta. Jag saknar alla våra trams vi hittade på förr ;) Tack detsamma! Må så gott så hörs vi :) Puss och kram

2012-06-15 - 00:44:20 LÄNK: http://prinssesansglamour.blogg.se/
Rebecca L

Jag hoppas du tar tillbaks din facebook så vi kan skriva där ist : ) Man salmar på sig endel grejer så man har endel att slänga haha men sånt är livet :) Vad är det för hus? Är det något dom har på gården eller? För det är väl inte ert gamla hus? :P Kul för dig att du börjat plugga nu, lycka till med det! Klart att jag kommer på grillkväll, säg bara till i tid så ska jag se till att komma om inget annat händer :)
Jaaa kom till Ggb bara, finns sovplats hos oss ;) Vi ska flytta till Kungsbacka som ligger ca 2,5 mil söder om Gbg. Vi har haft tur att få en lägenhet mitt inne i stan så jag har nära till pendeltåget eftersom att jag inte kommer att ha någon bil :) Lägenheten är 64 kvm fast på två plan så vardagsrummet är där uppe sen är resten där nere och vi kommer att ha tvättmaskin vilket är ett plus :D så det ska bli spännande, kan inte tänka på annat än lägenheten nu typ ^^
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra på midsommar, jag ska vara hemma och Niklas ska komma men vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska hitta på. Vad ska du själv göra på midsommar? :) Träffas gärna nästa vecka!! Sköt om dig! Pussis

2012-06-15 - 13:21:59
Lovisa

Ja, det är lite drygt att skriva här. Ska jag vara ärlig känns det som en befrielse att inte ha facebook. Jag är så trött på skiten just nu. Jag ska hyra deras gamla. Vi ska stänga av vissa rum så det inte blir så stort samt Joakim kommer bo en hel del med mig och Lisa så ensamheten kommer nog inte kännas ;) Tackar, det känns hur bra som helst. Just nu går jag sommarskola vid högskolan och läser engelska. Det finns en del nötter i klassen som är bara där just för att de ska få bidrag. Sommarskolan har något samarbete med arbetsförmedlingen. Men den sista tiden har jag börjat mer och mer i trivas klassen.
I början av Augusti eller September så sätts det igång på "riktigt". Jag kan inte fatta det än för det är så stort för mig. När människor runt omkring mig har sagt du kommer alltid vara sjuk och kommer aldrig kunna jobb 100% eller leva ett normalt liv hade jag lust att ge dem en rakt höger. Jag ska bevisa för alla jävla idioter att jag visst kan. Alla dessa fördomar blir jag galen på samtidigt ger dem mig en sån styrka.

Det bästa är att jag kommer studera med min fina vän Anna sen :) Vad härligt! Vad kul för er att få tag i en mitt i smeten :) Åh tvättmaskin ;) Lyxigt! Det låter som en super mysig lägenhet. Jag och Lisa har lånat farmor och farfars stuga så vi ska ut där och mysa :) Nu måste jag rusa. Trevlig Lördag på dig gumman! Kramar om

2012-06-16 - 11:20:30 LÄNK: http://prinssesansglamour.blogg.se
Rebecca L

Bättre att skriva här än ingenstans alls ;) Okej, barnarpsbo igen då ;) Härligt att skolan börjar och du kan ta tag i ditt liv, önskar dig lycka till! Skönt att du får studera med någon du känner sen, du kommer få många andra vänner också ska du se. Det kommer gå fint! :) Jag har sökt in til skolan jag medl får veta på torsdag om jag kommit in :) Ja, vi har haft VÄLDIGT mycket tur kan jag säga :) Du och Lisa är välkomna att hälsa på :) Aha trevligt :) Hoppas du haft en bra helg!
Har du tid att ses på onsdag? :)

2012-06-17 - 21:00:52
Lovisa

Jajemensan, det kommer jag bli haha ;) Som tur är det bara tillfällighet :) Ja, det är hur spännande som helst. Precis, man lär känna hur många goa människor som helst när man studerar. Måste vara ännu mer pirrigt för dig. Ny stad, nytt språk hahaha ;) Göteborska är sött så du får gärna börja prata det. Åh vad kul. Hoppas du kommer in.*Håller tummarna* Jag fick veta idag på svart och vit att jag kommit in idag. Jag var nästan hundra procent säker men man vet aldrig. LYCKLIG :) Jag hade en toppen helg. Vad hittade du och killen din på för skoj? :) Tyvärr har jag inte tid att ses imon :( Jag ska på grillkväll i Eksjö sen åker jag till mannen min. Det är lite mycket den veckan sen kommer min efterlängtad bror ner imon och Johanna fyller. Jag kan inte förstå att den lille skitungen fyller 12. Nu är det smink, killar och underkläder som gäller för henne ;) Måndag, tisdag, onsdag? Alla de dagar kan jag ses nästa vecka :) Förresten jag har skaffat facebook igen. Så länge var jag borta haha :P Så svara där så kan vi tjöta lite mer där :)

2012-06-19 - 23:43:49 LÄNK: http://prinssesansglamour.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback