Spara pengar, baka ditt eget bröd.

Jag hittade en jätte bra sida som heter spartipset och mycket dem de skriver där har jag lärt mig själv tack vare att jag är ett prisfreak när det gäller mat för det är där man kan spara mycket pengar. Jag har hittat mina medel för att få saker och ting gå runt. Jag märker direkt när de har höjt något med ett öre. Det kan vara på både gott och ont. Ibland skulle det vara skönt att slippa tänka på allt. Ibland kan det bli lite sjukligt att jag inte ens jobbar i affären vet exata priser. Jag har börjat unna mig mer och mer för det inte ska bli en ond cirkel. Att få våga släppa lite på bromserna. Pengar är inte allt men det är mycket. För mig är det viktigt att jag äter fem gånger om dagen och det är jag sämst på men jag försöker så gott det går. Nu när jag bor hos Pappa har det blivit lite som "semester" i den fronten men jag ska snart börja flytta hem igen lite smått. Det jag vill komma till var inte för hårda mot er själva för då kan det bli en ond cirkel av allt.





Det är kanske inte alla som orkar baka själva. Men om du tycker att det är kul att baka så kan du göra dig själv en tjänst och spara mycket pengar genom att storbaka bröd 2 ggr per månad. Ingredienserna kostar i genomsnitt 10-30% av vad varan kostar att köpa i affären. Man kan spara upp till 5 000 kronor per år bara genom att baka själva.

Ps! Ett tips är att baka med någon för då blir det roligare, socialare och ni gör något gemensamt samtidigt som ni sparar pengar.


Uppdate! Jag la ut ett bullrecept ovanför detta inlägget. I affärena på de billigaste ställerna kostar bullarna 3-4 kr st. Om du bakar 32 godmorgonbullar så har du sparat 88 kr istället för att köpa dem i affären. På ett år blir det 1056 kr på just dessa frallor. Jag bakar allttid mitt bröd själv utan rostebröd. Jag har inget val pga av att jag har glutenintolerans men det är kul att se pengarna växa på hög samt att jag tycker det är kul att baka och nybakat bröd smakar alltid himlens.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback